Köp- och leveransvillkor

 

Kontaktuppgifter North Outdoor.

NorthOutdoor / SF i Tärnaby AB
Bergastigen 7
920 64 TÄRNABY
info@northoutdoor.se 
070-5832157
Orgnr: 556717-0823


Åldersgräns
Du måste vara 18 år eller fått ett godkännande av förmyndare vid köp av produkter i vår e-shop.


Leveransvillkor*
Normal leveranstid är cirka 3 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Vid beställningar som inkommer till oss före kl. 15 försöker vi plocka och packa samma dag, dock senast dagen efter. Leveranstiden är normalt ca. 3 dagar med undantag för högsäsong då  längre ledtider kan uppkomma.

Din beställning skickas med DHL alternativt PostNord. Du hämtar våra försändelser vid ditt närmaste utlämningsställe. Val av fraktsätt kan du själv välja. Vi avsäger oss det ekonomiska ansvaret avseende förseningar som är vållat av fraktbolaget

Fraktkostnaden redovisas i kassan och som automatiskt som automatiskt beräknas efter den faktiska vikten – Prissättning görs efter DHLs och PostNords portotabell för brev och paket.

Vi på North Outdoor bjuder på fri frakt vid ordervärde överstigande 500 kr.

Om du upptäcker skador på din emottagna försändelse från oss ska du omgående anmäla detta till gällande transportör och göra en skadeanmälan. Avstå alltid ifrån att plocka ut ett skadat paket. Upptäcker du däremot inte skadan innan du öppnat försändelsen och att skadan kan bindas till DHL eller PostNord ska du ta kontakt med berörd fraktleverantör och lämna in en skadeanmälan. Ifall det uppstår en eventuell olöst tvist med DHL eller PostNord ska du kontakta oss.

Vid ej uthämtad försändelse går din beställning tillbaka till oss (tidsfrist för paket är 1 månad, brev 14 dagar). För detta kommer vi att debitera dig 350 kronor för extra hantering.


Leveranser
Hos North Outdoor kan du välja att beställa lagerförda varor som alltid finns fysiskt i vårt lager alternativt varor som vi inte lagerför hos oss, så kallade beställningsvaror. Alla beställningsvaror bokas av oss hos vår leverantör när order inkommer. Skulle din beställning innehålla både lagerförd vara och beställningsvara inväntar vi leverans från leverantör innan vi skickar din order. Det framgår tydlig vilken produkt som är beställningsvara.  

Om din order endast innehåller lagerförda varor är leveranstiden ca. 3 dagar.

Vi förbehåller oss för faktafel och för eventuella slutförsäljningar. När vi skickar din beställning kommer du få ett mail som informerar om att vi skickat din order.


Returer
Vi på North Outdoor lämnar alltid 30 dagars returrätt, uppdelat i 14 dagars ångerrätt samt ytterligare förlängt öppet köp. Naturligtvis har du enligt lag rätt att reklamera vara/varor som är defekta eller är felaktiga. Kontakta vår kundservice, 070-5832157, eller info@northoutdoor.se. Notera att informera oss om felet omgående efter det du upptäckt det, helst inom 2 månader från när du upptäckt felet. Din reklamationsrätt löper ut efter 12 månader.

Om vi godkänner reklamation på en felaktig vara står vi för returfrakten. Om du returnerar är det viktigt att tänka på att emballera varan noggrant. Vi tar inte emot returer genomförda via postförskott.

Om varan mer än nödvändigt hanterats av dig för att kontrollera exempelvis egenskaper och/eller funktionalitet har North Outdoor rätt att ta ut skälig ersättning för eventuell värdeminskning på varan. Därför ber vi dig till försiktighet vid handhavande av vara som eventuellt kommer att returneras. Alla returer av varor i gott skick som av oss bedömt normalt hanterade kommer vi självklart att återbetala varans fulla belopp. Vi råder även till att samma försiktighet tillämpas gällande varans förpackning, då den kan påverka varans värde. Om åverkan gjorts på förpackningen av oss anses mer än brukligt kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut. Gäller ej ytterförpackningar. Notera att North Outdoor tar en returfraktkostnad på 49 kronor, gäller inte för byten. Återbetalning görs senast 14 dagar efter vi erhållit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, vilket oftast sker när vi mottagit returen.


Då gäller inte ångerrätten
Gäller då alla kundunika varor som tillverkats efter kundens unika anvisningar, individuella anpassningar och har därmed fått en tydlig personligt särmärke.

Vid returer av underkläder som levererats förseglad och/eller plomberad som brutits av kund.

Vi rekommenderar att returen packas noga, förslagsvis använd samma emballage som varan skickats i.

Om varan anses av oss brukad till den grad i dess funktion och utseende där det av oss anses otillbörligt kommer vi inte att acceptera returen.

Returer gäller ej för underkläder där försegling/plombering brutits.

 

Byten
Om du önskar byta din vara/varor erbjuder North Outdoor fri frakt. Kontakta kundtjänst; info@northoutdoor.se för anvisningar.

Byte går endast att göra till produkt med motsvarande eller lägre pris än det ursprungliga priset, dock med reservation att vissa produkter kan vara slut på lager. Vill du som kund ha en dyrare produkt får kunden betala mellanskillnaden.

 

Återköp
Återbetalning görs av mottagen, godkänd retur. Vid återköp debiterar vi 49 kronor i returfraktkostnad som kommer att dras av på det ursprungliga betalda beloppet.

Vid Klarnabetalning beror det på hur du betalar det. Med kort eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka det automatiskt, gäller via Klarnas app eller Klarnas hemsida. Om du betalar faktura manuellt behöver Klarna dina kontouppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna. Gå in på Klarnas hemsida och fyll i återbetalningsformulär och ange ärendenummer du fick i mailet från Klarna.

Om du betalat med presentkort kommer ett nytt sådant återskapas med motsvarande belopp.

 

Returer av kampanjvaror
Om du önskar returnera en kampanjvara som exempelvis flerköpserbjudande (ex. köp 3 betala för 2) gäller nedanstående:

Returnerar du varor som du fått med på köper kommer vi ej att återbetala varans värde.

Returnerar du däremot vara/varor som du betalt för återbetalar vi varans/varornas motsvarande belopp.

Vid köp av vara med tillhörande gåva eller rabatt på annan vara ska aktuell gåva/rabatt

Gåvor eller rabatter går ej att byta till annan vara samt att det ej för överföra till ny order.
 

Ångerrätt

Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, alltså lagen om distansavtal. Du rätt enligt distansavtalet att returnera dina beställda varor utan att anmäla orsak. Informera oss så snart som möjligt, senast inom 14 dagar från den dag du mottagit varan.
 

Reklamation

North Outdoor erbjuder 1 års garanti på alla varor du köper. Om du kan bevisa fabrikationsfel på varan får du alltid nya delar. Garantin gäller ej för förslitningsskador. Du betalar returfrakten själv och för att återbetalning ska vara möjligt ange ditt post-, bankgiro alternativt personkonto eller bankkontonummer.

Kontakta vår kundservice, 070-5832157, eller info@northoutdoor.se. Notera att informera oss om felet omgående efter det du upptäckt det, helst inom 2 månader från när du upptäckt felet. Din reklamationsrätt löper ut efter 12 månader.

Om vi godkänner reklamation på en felaktig vara står vi för returfrakten. Om du returnerar är det viktigt att tänka på att emballera varan noggrant. Vi tar inte emot returer genomförda via postförskott.

Exempel på godkända reklamationer:

- Söm saknas/ficka är igensydd

- Blixtlåset fungerar inte

Exempel på "fel" som inte behöver vara en reklamation:

- Ull eller polyester underställ noppar sig, både ull och polyester noppar sig naturligt. Ett noppigt ull/polyester underställ är inte giltigt skäl för reklamation.

- Slitage fel, alla plagg slits ut om man använder dem frekvent. Kontakta kundtjänst om du är osäker.

- Ett plagg med camouflage print bleknar i tvätt. Alla tryck bleknar en aning i tvätt, detta är oundvikligt på vårt snabbtorkande poly/cotton material.

Betalningsalternativ

Faktura betalning - Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du enkelt och tryggt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. 14 dagars faktura är gratis, därefter kan du själv förlänga din faktura 10 dagar kostnadsfritt. Klarna erbjuder även flexibel delbetalning som du kan läsa på nedanstående länkar.

Läs mer om - Klarna Faktura

Läs mer om - Klarna Konto
 

Outlösta paket
För varor som kund ej löser ut debiterar vi ett belopp för hantering, frakt och returfrakt om 350 kr. För skrymmande varor tillkommer extra fraktkostnad enligt prislista.

Postförskott
Du betalar när du hämtar varan/varorna. Postförskottsavgiften är 50 kr plus fraktavgift.

Förskottsbetalning
Du betalar in det du handlat i förväg plus fraktkostnad på North Outdoors / SF i Tärnaby AB Bankgiro 5464-4372. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)


Minsta orderbelopp
Minibeloppet är 200 kr inklusive moms.

 

Personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att vi ska fullfölja och tillhandahålla den service som förväntas av oss.
All vår personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är NorthOutdoor / SF i Tärnaby AB, org. nr. 556717-0823.

Vi lagrar dina kontaktuppgifter av bokföringsskäl som innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. 
Din postort och land används i vår försäljningsstatistik under 60 dagar. För övriga behandlingsändamål vill vi be om samtycke. Du kan när som helst ändra dina samtycken.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt till att ta del av den information vi registrerat om dig. Är informationen felaktig, eller önskas ändras eller raderas, vänligen kontakta vår kundservice.

Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter i enlighet med Klarnas villkor.
North Outdoor kommer dela med sig av de personuppgifter till anknutna fraktbolag som behövs för att kunna genomföra och leverera en beställning.

 

SMS-utskick
Det mobilnummer som angetts vid köp kan eventuellt användas för SMS-aviseringar av leverans eller annan information rörande din beställning.

 

Tvist
Alla tvister önskar vi lösa med dialog med vår kundtjänst. Naturligtvis följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter

Handla

Information